Turistika na Tupú a Ostrú skalu

Tupá a Ostrá skala tiež známa ako Vyšnokubínska skala patria k obľúbeným turistickým cieľom mnohých návštevníkov Vyšného Kubína. Hoci okolím nevedie žiadna turistická trasa, turistov to neodradí, o čom svedčia aj rôzne možnosti prístupu a vyšliapané cestičky.

Pohľad na Tupú a Ostrú skalu

Chránený areál Tupej a Ostrej skaly ukrýva mnohé

Ak ste milovníkom doposiaľ nepreskúmanej prírody, alebo sa radi pohybujete na miestach, ktoré sa vyhli turistickému ruchu, Ostrá skala a Tupá skala budú presne pre vás. Obidve skalné masívy sa vypínajú medzi obcami Leštiny, Vyšný Kubín a mestom Dolný Kubín. Ide o chránený areál v 4. stupni ochrany, vyhlásený v roku 1972 na ploche 22,3 ha, v geomorfologickom celku Oravská vrchovina. Predmetom ochrany sa stali predovšetkým samotné výrazné skalnaté útvary s niekoľkými menšími jaskyňami, archeologické lokality, ale aj flóra okolia.

Napriek tomu, že na skaly nevedú značkované turistické chodníky, zavše ich navštívi nejeden milovník prírody. Z Tupej skaly sa návštevníkovi ponúkne panoramatický výhľad takmer na celú dolnú Oravu s hrebeňmi Malej Fatry, Oravskej Magury, Roháčov a Chočských vrchov. Na Tupej skale sa tiež nachádza vysielač a v blízkosti Pamätník slovenského kríža ekumenickej jednoty.

Ako sa dostanete na Ostrú a Tupú skalu?

I keď na vrchol Tupej skaly nevedie žiadny oficiálne značený turistický chodník, vyšliapané cesty od návštevníkov svedčia o tom, že je to pomerne obľúbená a vyhľadávaná turistická trasa. Prístup na Tupú skalu a následne Ostrú skalu je možný po neznačkovanom chodníku:

1. ktorý odbočuje z poľnej cesty spájajúcej Medzihradné s Vyšným Kubínom,
  2. od Vyšného Kubína, od kaštieľa, po lúke smerom k skalám,
  3. z Leštín od záhradiek po lúkach.

Ak teda patríte k milovníkom prírody a odľahlejších miest, turistika na Tupú a Ostrú skalu môže byť pre vás tým pravým. Po túre si môžete oddýchnuť napríklad v neďalekých kúpeľoch Lúčky. Kúpele Lúčky ponúkajú mnohé svoje služby nielen v rámci liečebných pobytov, ale aj pre jednodňových návštevníkov.

Výlet na Vyšnokubínsku skalu

Trasa Vyšný Kubín – Tupá skala – Ostrá skala – Leštiny Vyšný Kubín

• Náročnosť trasy: krátka a nenáročná prechádzka okolím Vyšného Kubína
  • Východiskový bod: Vyšný Kubín
  • Cieľový bod: Vyšný Kubín
  • Predpokladaný čas: 2:45 hod
  • Prevýšenie: 288 m

Trasa začína pri kaštieli Kubínyiovcov v obci Vyšný Kubín. Následne je potrebné pokračovať východným smerom po asfaltovej ceste, ktorá je zároveň aj súčasť Kubínskej cyklomagistrály, smerom do Leštín, po chodníku cez Leštinský potok, okolo pomníku básnika P. O. Hviezdoslava, kde je potrebné odbočiť doľava na vedľajšiu cestu a pokračovať v stúpaní po poľnej ceste vedúcej do svahu Tupej skaly. Po miernom stúpaní sa dostanete na vrcholovú plošinu Tupej skaly (810 m). Posledné metre výstupu obchádzajú dobre viditeľný val opevnenia bývalého hradiska púchovskej kultúry.

Z Tupej Skaly pokračujte lesným chodníkom severovýchodným smerom do lúčneho sedla, z ktorého vedie do svahu Ostrej skaly rovnako nevýrazný lesný chodník. Na vrchole Ostrej skaly (813 m) sa tiež v minulosti nachádzalo hradisko.

Následne zostúpte po tej istej trase do lúčneho sedla a zo severu obíďte Ostrú skalu. Po lúčnom hrebeni pokračujte východným smerom poľnou cestou do obce Leštiny, v ktorej sa nachádza azda jeden z najznámejších drevených artikulárnych evanjelických kostolov. Z Leštín následne pokračujte do Vyšného Kubína.

Fotografie

Doprava

Vyšný Kubín je obec na Slovensku v okrese Dolný Kubín. Obec sa nachádza asi 5 km od okresného mesta. Leží v údolí, medzi vrchmi Veľký Choč (1 611 m n. m.) a Ostrá skala a Tupá skala. Cez obec vedie cesta číslo 2247. Do obce premáva autobusová doprava.

Ako sa dostať k Tupej Skale z kúpeľov v Lúčkach

Vlastnou dopravou sa z Lúčok dostanete do obce Vyšný Kubín za približne 19 minút po ceste číslo III/2216. V obci Osádka odbočíte doľava a napojte sa na cestu III/2247, ktorá vás cez Leštiny dovedie do obce Vyšný Kubín. V prípade autobusovej dopravy je možné využiť spojenie priamo zo zastávky pri kúpeľoch Lúčky. Počítajte s potrebnými prestupmi v Ružomberku. Časová náročnosť sa odhaduje okolo 1 hodiny.

Parkovanie

Parkovanie je možné na vyhradených miestach v obci Vyšný Kubín.

Postrehy návštevníkov

Veľmi pekná turistika, super výhľady, len jedno malé mínus, nie sú označené turistické chodníky. Vyšliapané sú, ale to je všetko. Ak pôjdete potichu, tak zbadáte aj srny, zajace, líšky 🙂
Roman S.

Krásny rekreačný výstup na skalu, ľahko dostupný aj pre seniorov. Odporúčame spraviť okružný výstup z Vyšného Kubína okolo Ostrej skaly na Tupú skalu a odtiaľ rovno dolu do Vyšného Kubína naspäť. Topka! 5km, ‚seniorské tempo‘, s prestávkami aj 3 hoďky. 👌