> Blog > Zdravie a krása > Zabráňte osteoporóze preniknúť do vašich kostí!

Zabráňte osteoporóze preniknúť do vašich kostí!

Zdá sa vám, že v poslednom období ste mali akosi priveľa zlomením? Možno to nič neznamená a je to len zhoda okolností. No je tu aj možnosť, že pôjde o niečo vážnejšie a krehkosť kostí môže byť varovaním, že niečo nie je v poriadku. Osteoporóza je reumatickým ochorením, ktoré sa objavuje pomaly a bez viditeľných signálov. Toto ochorenie sa už netýka iba starších ľudí.

Je síce pravda, že osteoporóza sa vo veľkom prejavuje až po päťdesiatke, ale doktori začínajú vyšetrovať aj mladších pacientov. Je totiž preukázané, že objem kostnej drene sa znižuje už od tridsiatky. Medzi 50 až 55 rokom života prebiehajú rozsiahle hormonálne zmeny, ktoré tento úbytok ešte urýchľujú. Ženy síce majú väčšiu náchylnosť na toto ochorenie, no ani muži nie sú voči nej imúnni. Pätina mužov starších ako 60 rokov je týmto ochorením postihnutá takisto.

Čo to vlastne osteoporóza je…

Osteoporóza patrí medzi reumatické ochorenia. Tým, že kosti strácajú kostnú hmotu, kostra stráca stabilitu a takto sa zvyšuje riziko lámania kostí. Kosti sa lámu ľahšie a bez väčšieho násilia alebo úrazu. Pacienti, ktorí trpia osteoporózou, môžu prísť k takzvaným nízkozáťažovým zlomeninám už pri prudkom švihu, otočení alebo podobne.

Je všeobecne známe, že kvalita kostnej hmoty z veľkej časti závisí od genetickej výbavy jednotlivca. Napriek tomu sa dá ovplyvniť aj v inom období ako v detstve. Vtedy sa síce vápnik do tela vstrebáva dobre, ale napríklad úpravou životosprávy, pridaním pravidelného pohybu a odstránením fajčiarskych zlozvykov sa dá zabrániť osteoporóze aj v neskoršom veku.

Ako sa teda brániť?

Podľa mnohých odborníkov je správna výživa základným pilierom pre prevenciu pred vznikom osteoporózy ako aj pre jej liečbu. V období detstva je vyvážená strava dôležitá pre vznik kostnej hmoty, v dospelosti zasa pomáha zabraňovať jej nadmernej strate. Správne stravovacie návyky sú teda významné nielen v priebehu liečby, keď už takýmto ochorením trpíte, ale aj počas celého života.

To, že máte osteoporózu, si nemusíte dlhú dobu vôbec všimnúť. Práve preto by ste sa mali starať o to, čo ak… Prvými signálmi, ktoré varujú, že je tu riziko osteoporózy, sú rôzne bolestí chrbta v dôsledku zlomenín stavcov, znižovanie telesnej výšky, guľatá chrbtica. Medzi najčastejšie problémy patrí to, že ľahko dochádza k zlomeninám predlaktia či bedrového kĺbu.

Osteoporóza sa dá oddialiť napríklad tým, že obmedzíte fajčenie, pridáte pohyb, najlepšie taký, ktorý nespôsobuje nadmerné zaťažovanie kĺbov a ustrážite si hmotnosť. No pozor, príliš nízka váha je tiež podporným prvkom tohto ochorenia. Do svojho jedálnička zapojte také jedlá, ktoré obsahujú vysoké množstvo vápnika. Vápnik je nepostrádateľným prvkom aj pre činnosť srdca, zrážanlivosť krvi, sťahy svalov a nervovosvalovú dráždivosť. Vo vyššom veku organizmus nedokáže vstrebať vápnik tak rýchlo ako v detstve, ale aj tak stojí za to zvýšiť obsah vápnika v tele.

Niekoľko tipov na správne potraviny

Samozrejmosťou sú mliečne výrobky ako cmar, zákys, kyslá smotana a jogurty. Ďalej sa odporúčajú konzumovať aj ryby, rôzne druhy orechov, semien a strukovín. Vyberajte si jedlá bohaté na vitamín D, vitamín K, horčík a zinok a snažte sa viesť aktívny život. Ak sa vám nechce behať, bicyklovať alebo vykonávať iný šport, doprajte si aspoň niekoľko minút rýchlejšej chôdze. Mnohí z nás majú dosť problémov v živote ako takom, tak načo si ich pridávať podporovaním chabého zdravia?

Mnohé kúpele ponúkajú kúpeľné pobyty zamerané na liečbu, ale aj prevenciu pred ochoreniami pohybového ústrojenstva. Zájdite za lekárom a spýtajte sa ho na odporúčania. Preventívne môže pôsobiť aj relaxačný pobyt, počas ktorého naberiete nové sily na pracovné a rodinné povinnosti či radosti.

Zobraziť komentáre a pridať komentár
Scroll to Top