> Blog > Zdravie a krása > 8 krokov k správnemu saunovaniu

8 krokov k správnemu saunovaniu

Ak sa chystáte do fínskej sauny prvýkrát, mali by ste sa informovať o tom, čo robiť, aby bol pobyt v saune pre vás maximálnym prínosom. Pravidlá saunovania by síce mali byť viditeľne umiestnené v každej saunovej prevádzke, ale aby ste vedeli čo vás čaká, vytvorili sme 8 základných rád o tom, ako sa správne saunovať.

1. Nepreceňujte sa – vysoká teplota v saune je obrovskou zmenou pre organizmus

Na začiatku by ste mali sedieť či ležať na najnižšej úrovni sauny. Tam je totiž teplota najnižšia. Návštevu sauny by ste na začiatku nemali absolvovať viac ako raz za týždeň. Príliš veľká záťaž už v začiatkoch vám môže skôr uškodiť ako pomôcť.

2. Dostatok času – najúčinnejšie je saunovať sa aspoň 70 minút

Mali by ste si nájsť dostatok času na procedúru. Aspoň 70 minút, ideálne aj 90. Ale nie naraz. Saunovanie by malo prebiehať v troch cykloch. Samozrejme, treba rátať aj s následnou sprchou a osušením. Preto si návštevu sauny starostlivo naplánujte a nenechajte sa ničím a nikým rušiť.

3. Hygiena a osušenie – len suchá pokožka môže bez prekážok prepúšťať pot

Do sauny len so suchými vlasmi

Predtým, ako vstúpite do samotnej sauny, sa dôkladne osprchujte. K tomu, samozrejme, patrí aj odstránenie makeu-pu. Nezabudnite na poriadne osušenie. Do sauny nevchádzajte ani s mokrými vlasmi, pretože vlhkosť a horúčava namáha mokré vlasy omnoho viac ako suché. Hygienu treba dodržiavať v každom prípade. Nielenže uľahčíte telu otváranie pórov, ale bojujete aj proti vírusom.

4. Výbava do sauny – šperky do sauny nepatria

Najlepšie je ísť do sauny úplne nahý. Ak máte zábrany, omotajte sa plachtou. Dostanete ju v každej saune. Zoberte si aj sandále alebo dreváky. Znovu kvôli hygiene. Po celom procese saunovania sa určite budete chcieť osprchovať, preto si vezmite aj sprchový gél, šampón či mydlo. Čo si však so sebou určite neberte sú šperky. Žiadne.

5. Ako sa správať v saune – aj sedenie je veda

Jeden pobyt v saune by nemal trvať viac ako 20 minút. Je to ale individuálne. Zostaňte tam len dovtedy, pokiaľ sa cítite dobre. Ak pocítite nepríjemné štípanie nosa, uší, prstov alebo sa vám začne zle dýchať, je to znamenie pre opustenie potnej miestnosti, prípadne premiestnenie sa na nižšiu úroveň. Odborníci radia zotrvať najdlhšie na strednej lavici a na najvyššiu sa odhodlať len na 3 minúty.

6. Po saunovaní – treba sa ochladiť

Po prvej fáze saunovania je čas ochladiť telo. To znamená chladnú sprchu a po nej aj kúpeľ. Začnite postupným ochladzovaním častí tela, ktoré sú od srdca najvzdialenejšie. Nezabudnite ani na ochladenie hlavy, aby ste mali rovnakú teplotu na celom tele. Až potom sa na chvíľu ponorte do studeného kúpeľa.

7. Relax pre telo aj myseľ – aspoň chvíľa ticha

Po ochladení sa znova zabaľte do plachty a presuňte sa do oddychovej miestnosti. Ľahnite si na ležadlo a ostaňte v tejto polohe niekoľko minút. Malo by tam byť ticho, aby si oddýchla aj vaša myseľ. Najlepšie je oddychovať aspoň tak dlho, ako dlho ste sa saunovali. Po oddychu to všetko zopakujte ešte dvakrát. Uvidíte, bude to stáť za to.

8. Hydratácia – čím viac sa potíte, tým viac musíte piť

Pri saunovaní telo stráca veľké množstvo tekutín – až jeden liter. Tento úbytok sa musí hneď doplniť, preto po saunovaní myslite na dostatočný pitný režim. Dehydratácia vám môže vážne ublížiť.

Sauny dnes nájdete vo všetkých kvalitných wellness centrách, ale aj v kúpeľoch. Zájdite si na kúpeľný alebo wellness pobyt a spravte tak niečo pre svoje zdravie, nielen v saune, ale aj pomocou iných ozdravujúcich procedúr.

Zobraziť komentáre a pridať komentár
Scroll to Top