> Blog > Kúpele Slovensko > Čo by ste mali dostať v danej kategórií hotelov

Čo by ste mali dostať v danej kategórií hotelov

Vybrať si správny hotel je niekedy naozajstná veda. Hlavne, ak sa nevyznáte v kategorizácii hotelov. Poradíme, ako sa vyznať v označení jednotlivých hotelov a ľahko si vybrať ten správny.

Druhy hotelov

Hotel je ubytovacie zariadenie, ktoré slúži na prechodné ubytovanie hostí a ktoré má viac ako 10 izieb. Návštevníkom okrem ubytovania, stravovania a služieb často poskytuje aj priestory a zariadenia potrebné na služobný pobyt a rekreačno-športové služby na aktívne trávenie voľného času. Existuje viacero druhov hotelov. Každý je niečím zvláštny a jedinečný.

Wellness hotel

Wellness hotel je ubytovacie zariadenie určené predovšetkým na špecifické prechodné pobyty spojené s odbornou starostlivosťou a rehabilitáciou hostí. Je vybavený funkčnými športovými a rekreačnými zariadeniami, ktoré sú hosťom k dispozícii. Okrem toho poskytuje aj rozsah služieb stanovený pre príslušnú triedu hotela.

Kúpeľný hotel

Kúpeľný hotel je ubytovacie zariadenie v miestach, ktoré majú štatút kúpeľného mesta. Hosťom poskytuje rozsah služieb stanovený pre príslušnú triedu hotela s ponukou liečebnej a wellness starostlivosti. V kúpeľnom hoteli je k dispozícii pre hostí aj lekár.

Kongresový hotel

Kongresový hotel je ubytovacie zariadenie určené na realizovanie kongresov, zjazdov, konferencií alebo seminárov. Kongresový hotel je vybavený rokovacími priestormi, ktoré umožňujú variabilnosť ich použitia a má technické podmienky na poskytovanie s tým súvisiacich služieb.

Horský hotel

Horský hotel je určený na náročné športovo-rekreačné pobyty. Spravidla je umiestnený v ťažko prístupnom teréne, nezriedka bez priameho napojenia na cestnú sieť (napr. prístupnosť visutou lanovkou).

Aj niečo navyše

Okrem toho je možné ubytovať sa v hoteli, ktorý má charakter zámku alebo v hoteli s luxusným zariadením. Obľúbené sú aj útulné mestské hotely a hotely pri golfových areáloch a lyžiarskych strediskách. Spomenúť musíme aj hotely v historických budovách a tie, ktoré zabezpečujú komfortné ubytovanie v apartmánoch.

Hviezdičky, ktoré hodnotia hotel a služby v ňom

Intuitívne očakávame, že čím viac hviezdičiek, tým vyššia bude kvalita hotela. Hviezdičky hotelov však nehovoria nič o kvalite služieb. Stanovujú iba minimálny rozsah ich poskytovania. Neexistuje však žiadny jednotný svetový alebo aspoň európsky systém hviezdičkovania hotelov. V každej krajine platia iné pravidlá prideľovania hviezdičiek a líši sa tiež požadovaný minimálny rozsah poskytovaných služieb. 

Na Slovensku sú ubytovacie zariadenia klasifikované podľa vyhlášky, ktorá využíva pre hotely  systém hviezdičiek od roku 2008. Hodnotí sa rozsah vybavenia izieb a rozsah služieb v oblastiach:

  • vstupné priestory,
  • pohostinské odbytové strediská (reštaurácia),
  • ubytovacie priestory a ich vybavenosť,
  • hygienické zariadenia a ich vybavenosť,
  • výmena bielizne,
  • spoločenské priestory,
  • fakultatívne znaky – doplnkové služby.

V praxi systém funguje tak, že si počet hviezdičiek pridelí hotel sám. Ak poskytuje služby uvedené vo vyhláške, začne hviezdičky používať v spojení s názvom hotela. Oprávnenosť používania hviezdičiek kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia. Ak zistí porušenie vyhlášky, hotel dostane pokutu a povinnosť nedostatky napraviť.

Hotely s 1 hviezdičkou *

Hotely s 1 hviezdičkou sú tie, ktoré majú najmenší počet dodatočných služieb zahrnutých v cene. V každej krajine existujú samostatné normy určujúce počet hviezdičiek. 

Kúpeľňa môže byť umiestnená v chodbe a môže byť zdieľaná s niekoľkými izbami. V kúpeľni musí byť teplá a studená voda 24 hodín denne. V prípade, že hygienické zariadenie je spoločné, tak na každých 10  lôžok bez vlastného hygienického zariadenia v objekte musí byť 1 kúpeľňa a na 10 izieb bez vlastného WC musí byť 1 samostatné WC s umývadlom pre ženy a 1 samostatné WC s umývadlom pre mužov. Uteráky by sa mali meniť každé tri dni, posteľná bielizeň raz za týždeň.

Hotel disponuje recepciou s prevádzkou minimálne 16 hodín a zodpovednou osobou, ktorú je možné zastihnúť nonstop. Recepcia poskytuje informácie. Hotel má 1 reštauráciu, ale v prípade garni hotelov je to len miestnosť na podávanie raňajok.

Hotely s 2 hviezdičkami **

Na rozdiel od jedno hviezdičkového hotela v izbe objektu s dvoma by mala byť predsieň, v ktorej sa má nachádzať vešiaková stena, zrkadlo a kôš na odpadky. Ak nie je predsieň, tak v izbe by mala byť zvuková izolácia vstupných dverí. 

Kúpeľňa môže byť umiestnená na chodbe a môže byť zdieľaná s niekoľkými izbami. V kúpeľni musí byť teplá a studená voda 24 hodín denne. Avšak minimálne 50 % izieb v objekte musí mať vlastné hygienické zariadenie. V každej izbe bez vlastného hygienického zariadenia je umývadlo s tečúcou teplou a studenou vodou a na každom poschodí by mali byť hygienické zariadenia ako v triede *. Uteráky by sa mali meniť každé tri dni, posteľná bielizeň raz za týždeň.

Hotel disponuje recepciou s prevádzkou minimálne 16 hodín a zodpovednou osobou, ktorú je možné zastihnúť nonstop. Recepcia poskytuje informácie. Hotel má 1 reštauráciu, ale v prípade garni hotelov je to len miestnosť na podávanie raňajok.

Hotely s 3 hviezdičkami ***

Na rozdiel od hotelov s menším počtom hviezdičiek, hotel s 3 hviezdičkami musí disponovať samostatným hygienickým zariadením. Uteráky, osušky a predložky by sa mali meniť každé dva dni, posteľná bielizeň každé tri dni.

Trojhviezdičkový hotel disponuje recepciou s nepretržitou službou. Recepcia poskytuje informácie. Okrem toho v hoteli je hotelová hala a salónik. Má aspoň 1 reštauráciu, ale v prípade garni hotelov je to len miestnosť na podávanie raňajok.

Hotely s 4 hviezdičkami ****

Hotely s 4 hviezdičkami sú objekty s  vysokým štandardom a veľkým počtom poskytovaných služieb. Izba musí disponovať samostatným hygienickým zariadením. Uteráky, osušky a predložky by sa mali meniť každý deň, posteľná bielizeň každé dva dni. 

Hotel disponuje recepciou s nepretržitou službou. Recepcia poskytuje informácie. Okrem toho v hoteli je hotelová hala, salóny a klubové priestory. V hoteli musí byť aspoň 1 reštaurácia a 1 odbytové stredisko s dennou prevádzkou.

Hotely s 5 hviezdičkami *****

Hotely s 5 hviezdičkami sú objekty s najvyšším štandardom a najväčším počtom poskytovaných služieb. Izba musí disponovať samostatným hygienickým zariadením. Uteráky, osušky a predložky by sa mali meniť každý deň, posteľná bielizeň tiež.

Hotel disponuje recepciou s nepretržitou službou. Recepcia poskytuje informácie. Okrem toho v hoteli je hotelová hala, salóny a klubové priestory. V hoteli musí byť aspoň 1 reštaurácia a 1 odbytové stredisko s dennou prevádzkou.

Porovnanie povinného vybavenia izieb podľa počtu hviezdičiek

vybavenie***************
1 až 2 stále lôžkaánoánoánoánoáno
písací stôlánoánoánoánoáno
zrkadloánoánoánoánoáno
kôš na odpadkyánoánoánoánoáno
stolová lampanienieánoánoáno
trezorniena recepciina recepciiánoáno
telefón – priame spojenie z izby do medzimestskej a medzinárodnej sietenienienieánoáno
klimatizácianienienienieáno
minibarnienienieánoáno
skriňa na šatyánoánoánoánoáno
vešiaky4 ks4 ks5 ks7 ks8 ks
odkladací priestor na kufornieánoánoánoáno
nočný stolík s nočnou lampouánoánoánoánoáno
pohár na voduánoánoánoánoáno
stoličkaánoánočalúnenáčalúnenáčalúnená
poduška a obliečka, ánoánoánoánoáno
prikrývka a obliečkaánoánoánoánoáno
plachtaánoánoánoánoáno
uteráky2 ks2 ks2 ks2 ks2 ks
osuškanienie1 ks1 ks1 ks
kúpacia čiapkanieniewellness hotelwellness hoteláno
froté plášťnieniewellness hotelwellness hoteláno
jednorazové papučenienienienieáno
zrkadlo a osvetlenie nad umývadlománoánoánoánoáno
elektrický sušič vlasovnieniewellness hotelánoáno
vatové tampónynienieánoánoáno
vrecko na bielizeňnienienieánoáno
vrecko na hygienické vložkyánoánoánoánoáno
hygienické papierové vreckovky skladané v škatulinienienieánoáno
uzatvárateľná nádoba na odpadkyánoánoánoánoáno
predložka pred vaňu alebo sprchunienieánoánoáno
WC papieránoánoánoánoáno
kefa na čistenie záchodovej misyánoánoánoánoáno
pohár na čistenie zubovánoánoánoánoáno
vlasový šampónnienieánoánoáno
toaletné mydlo alebo telový šampónánoánoánoánoáno

Vybrali ste si?

Samozrejme, konečné rozhodnutie o výbere hotelového zariadenia je vždy na hosťoch, ktorí sa orientujú aj na základe užívateľských recenzií hotelov. Prezrádzajú viac ako hviezdičky. Sprostredkujú totiž jedinečnú atmosféru hotela priamo očami ostatných hostí. 

Ako si vyberáte ubytovanie vy? Dajte nám vedieť a poraďte ostatným čitateľom, na čo si majú dávať pozor.

Zobraziť komentáre a pridať komentár
Scroll to Top