> Blog > Ako posilniť imunitný systém – nedajte šancu bacilom

Ako posilniť imunitný systém – nedajte šancu bacilom

Máte pocit, že sa na vás lepia bacily ako včely na med? V tom prípade treba konať! Máte oslabený imunitný systém. Prinášame vám preto niekoľko rád, ktoré pomôžu posilniť obranyschopnosť vášho organizmu.

Čo je to imunita a ako funguje imunitný systém

Nemusíme sa utiekať k odborným termínom. Stačí vedieť, že imunitný systém je jednoducho náš štít proti všetkým bacilom, vírusom a chorobám. Imunitu ovplyvňuje viacero telesných orgánov, ktoré spolu vytvárajú ucelený obranný systém proti rôznym baktériám a infekciám. To sú hlavné funkcie imunitného systému. Možností, ako posilniť imunitný systém, je viacero. A my vám ukážeme, ako na to.

Ako sa prejavuje oslabený imunitný systém 

Keď sa človeku oslabí imunita, neznamená to nič iné ako zníženie obranyschopnosti tela proti rôznym infekciám. Človek sa cíti unavený až vyčerpaný, má ťažkosti s trávením a stále sa mu dookola vracajú tie isté zdravotné problémy. Malátnosť, nedostatok energie a ospalosť sú, samozrejme, prirodzený jav. Ak sa však takto cítite bezdôvodne a dlhodobo, určite navštívte svojho lekára. 

Rovnako by ste mali spozornieť vtedy, ak vás často trápi nádcha alebo ste náchylný na chrípku. Aj problémy s trávením, hnačka, zápcha či nadúvanie, sú znakom, že sa v tele niečo deje a nemali by ste to ignorovať. 

Podpora imunitného systému

Posilnenie imunitného systému nie je až taký tvrdý oriešok, ako sa na prvý pohľad zdá. Stačí urobiť pár malých zmien a budete sa diviť, ako vaše telo zareaguje.

Otužovanie

Ilustračný - prechádzka v zime

Na začiatok nič komplikované. Začneme otužovaním. Nemusíte sa hneď kúpať v zamrznutej priehrade, stačí striedať teplú a studenú vodu počas sprchovania. Neskôr prejdite na úplne studenú sprchu. 

Keď idete von, oblečte sa primerane, ale pamätajte, je lepšie mať teplé rukavice, čiapku a topánky ako päť vrstiev oblečenia. Dodržiavajte pitný režim, ale pitie studenej vody nahraďte čajom. Ten je vhodný v každom ročnom období. Spite v chladnejšej miestnosti. Už malé kroky spojené s otužovaním organizmu predstavujú efektívny spôsob ako posilniť imunitný systém a podporiť obranyschopnosť organizmu.

Takto nebudete mať problém ísť do práce bez toho, aby ste drkotali zubami, nebudete splácať závratné čiastky za kúrenie a nestrávite polovicu zimy na PN-ke.

Smiech

Už iste viete, že smiech je liek na všeličo. Dokonca aj na bacily a vírusy. Psychická stránka tela totiž ide ruka v ruke s tou fyzickou. Samozrejme, nikto od vás nežiada nútený smiech. To by ani nemalo zmysel. Skôr sa snažte o prebudenie svojej humornej stránky. Nebráňte svojim emóciám vyjsť na povrch. 

Skúste pozerať viac komédií, počúvajte veselšiu a dynamickejšiu hudbu a venujte sa tým, s ktorými sa cítite dobre.

Prechádzky na slniečku

Veľmi často počúvame o vitamíne D a o jeho nevyhnutnosti pre naše telo. A to je aj dôvod, prečo sú prechádzky na čerstvom vzduchu a pod slnečnými lúčmi tak prospešné. Vystavovanie sa slnečným lúčom spúšťa prirodzenú tvorbu vitamínu D. Ten je dôležitý pre našu imunitu. Keď v zime nesvieti slnko, je vhodné ho dopĺňať, ale pozor rýchlo sa môžete predávkovať. Zo slnečných lúčov to však nehrozí. 

Či už sa začnete pravidelne prechádzať, behať, vyskúšate nordic walking alebo aj obyčajnú prácu v záhrade, vaša imunita sa vám za to odvďačí.

Zdravá strava

Vyvážená strava plná vitamínov a správnych prvkov jednoznačne pomáha imunitnému systému. Skúste napríklad polievku miso s morskou riasou alebo hubičky shitake. 

Nezúfajte, ak nie ste zástancami exotických jedál, ale radšej si dáte niečo dobré, vypestované doma na záhradke či nazbierané počas prechádzky v lese. 

Potraviny pre podporu imunity sú aj:

  • čučoriedky
  • červená paprika
  • zázvor

Okrem toho, častejšie zaraďte do vašej stravy ryby, pochutnajte si na mandliach, doprajte si citrusy a pri varení využite kurkumu. A potom ku každému jedlu pridajte množstvo zeleniny a ovocia. Na tanieri však nesmú chýbať ani bielkoviny v podobe kvalitného mäsa, rýb alebo mliečnych výrobkov, komplexné sacharidy a omega mastné kyseliny.

Pravidelný spánok

Možno sa budete čudovať, ale aj taký spánok nie je vôbec stratou času a veľmi pomôže nášmu telu. Odpočinok je prvá odpoveď na oslabenú imunitu, ktorá sa prejavuje predovšetkým nadmernou únavou a zvýšenou potrebou spánku. Odporúča sa denne spať aspoň sedem hodín. Telo nie je stroj. Inak ako spánkom si baterky dobiť nevie. 

Výživové doplnky

Veľa nám toho dáva sama príroda, no niekedy jej treba aj trochu pomôcť. Posilneniu imunity prospieva napríklad hliva ustricová, ktorú nájdete v prirodzenej, ale aj v kapsulovej forme. Odporúča sa tiež rakytníková šťava, ktorá je plná vitamínu C, zázvorový čaj s medom a citrónom alebo betaglukan, ktorý taktiež podporuje obranyschopnosť. 

V lekárni nájdete celý rad prípravkov, ktoré vašej imunite pomôžu. Ale nepreháňajte to. Vitamín C nájdete aj v ovocí, dôležité déčko zasa pri prechádzke prírodou.

A čo ďalej? Výživových doplnkov, ktoré vám pomôžu posilniť váš imunitný systém, je oveľa viac. Ak ste už upravili svoj životný štýl, zmenili stravovanie, obmedzujete stres a dostatočne oddychujete, môžete si ešte doplniť potrebné vitamíny a minerály. Skúste C, zinok a selén alebo doplnky stravy s probiotikami. A keď sa aj napriek tomu prejaví nejaká infekcia: 

  • stimulujte imunitu bakteriálnymi lyzátmi vo forme cmúľacích tabliet, ktoré pomáhajú pri častých infekciách dýchacích ciest, 
  • glukanmi napríklad z hlivy ustricovej vo forme sirupu pre deti, ktoré podporujú obranné reakcie organizmu,
  • alebo echinaceou v kvapkách, ktorá pozitívne ovplyvňuje imunitný systém.

Ako naštartovať imunitný systém

Ako naštartovať imunitný systém a ako posilniť oslabený imunitný systém sú dôležité otázky. O zdravie sa predsa treba starať. A navyše, je to také jednoduché, že by bol hriech o svoje zdravie nezabojovať. Vyberáme tie aktivity, ktoré zaberajú na imunitný systém najefektívnejšie. Na posilnenie imunitného systému by malo platiť:

  • Dbajte na pravidelný pohyb, pravidelne chodievajte do sauny, navštívte dobrého maséra a doprajte si aj iné procedúry, ktoré prirodzene podporujú imunitný systém.
  • Pravidelne relaxujte, vyhýbajte sa stresovým situáciám, problémy riešte s pokojom a chladnou hlavou. Nepreceňujte svoje sily.
  • V období chrípkových vírusov vyskúšajte eukalyptové alebo borovicové aromalampy, ktoré tieto vírusy a baktérie ničia.
  • Dbajte na pitný režim. Uprednostnite však teplé nápoje pred studenými.

Zlozvyky, ktoré oslabujú imunitný systém

To, akú máme imunitu, je v skutočnosti aj dôsledkom našich rozhodnutí. Aké chyby teda najčastejšie robíme? Žijeme v uponáhľanom svete v neustálom strese. Jeme nekvalitnú stravu chudobnú na vitamíny. Takmer vôbec nekonzumuje čerstvú zeleninu a ovocie. Telo si znehodnocujeme pitím alkoholu a fajčením, máme nedostatok pohybu a málo odpočívame. A potom sa snažíme situáciu zachraňovať rôznymi zázračnými liekmi alebo prístrojmi, ktoré majú za nás cvičiť. Neoslabujte si imunitný systém. Je to to jediné, čo vám dokáže predĺžiť život. 

Množstvo procedúr, ktoré posilnia váš imunitný systém, zažijete aj počas kúpeľného alebo relaxačného či wellness pobytu. Neváhajte a spravte niečo pre svoje zdravie.

Podpora imunitného systému zdravého človeka je dôležitá, ak však máte pocit, že nie je všetko tak, ako má byť, urýchlene navštívte lekára. Existujú aj autoimunitné ochorenia a čím skôr sa na takéto problémy príde, tým skôr sa môže hasiť požiar, ktorý v tele spôsobujú. Preto, ak dodržiavate podobné návyky, či už v stravovaní alebo v ostatných aktivitách celý čas, ale vaše zdravie je aj tak stále podlomené, určite vyhľadajte lekársku pomoc. Váš problém by mohol byť omnoho vážnejší, ako si myslíte.

Zobraziť komentáre a pridať komentár
Scroll to Top